woensdag 9 juli 2014

Creatieve uitbarsting(en)

Susan zegt op mijn vorige blogpost dat ik ga als een trein.
Zo voel ik me ook.
Zoals in de film Runaway Train. Een niets of niemand ontziende trein die door een ijzig sneeuwlandschap raast, onstopbaar. Het weer klopt min of meer, de snelheid ook (de ex-gevangenen niet)

Al die energie die ik de voorbije weken/maanden  in de school en in examens stopte, komt nu in één keer vrij,
en ik kan gewoon alles maken wat ik al lang in mijn gedachten had
(popelend en al.
Wow! 's Morgens word ik vroeg wakker en kan ik alleen maar denken aan alle stofjes en wollekes en meubels die mij roepen ("hoihoi, hier lig ik al maanden te wachten, tranformeer mij in iets leuks!")



Wat een ongekende luxe: alles te kunnen doen wat het hart verlangt,
zonder ook maar één keer op de klok te hoeven kijken.
 
Gelukspoppetjes voor een paar mensen die het heel dik verdienen
(waaronder Mariette)

Bakken.
Mmmm, mijn favoriet is crumble.
Eén appel-banaan voor het bezoek dat gisteren kwam
en één appel voor Mariette vandaag.
Ben kwistig geweest met de Disaronno
en  ook nog een wit wijntje erin gekieperd.


    Gisteren bezoek gehad van Wilma, mijn schoonzus,
    ze kreeg spontaan zin om ook granny's te haken ,
even een kleine uitleg gedaan, ze popelde om
zelf ook aan een deken te beginnen.
Vroeg zich af of de wolwinkel op weg naar haar huis,
nog zou open zijn.
 
   Omdat ik zo tevreden ben over mijn zwartgelakte tafeltje,
probeer ik een mooi sfeerbeeld te schieten,
maar dat is dan zonder Lola gerekend,
die haar dikke corpus op de voorgrond drapeert
- in Roman style-,
jullie raden nooit wat ze weer nodig heeft:
 

Gisterenavond nog even Lola's mand onder handen genomen.
Hier kan je lezen hoe ik vorig jaar
bij het begin van de zomervakantie
een kattenmand op Lola's maat haakte van stoffenreepjes.
Omdat die mand ondertussen onder al dat gewicht is platgeplet,
haakte ik er een paar extra verdiepingen bovenop:


En van een oude sjaal maakte ik een extra binnenkant zodat de
mandwanden niet meer zouden platgeraken.
Enige probleem:
Lola herkent het niet meer als een kattenmand.
Wat denkt ze volgens jullie dat het is?


                                     Allicht ben ik  weer aan die stofjesreepjes begonnen omdat vriendin Jacqueline ontstellend mooie pouffes in elkaar knutselt
(wij inspireren elkaar, zonder dat we het goed en wel beseffen)
 
J.'s kater ZOC proudly presents:
                                En samen met Jackie, op bezoek bij ex-collega Mariette,
die ons koninklijk ontvangt:
 Uiteraard hadden we allebei ons handwerk mee:
 De gastvrouw had ons heel graag haar fantastisch mooie tuin getoond,
 maar vermits we onze lieslaarzen niet mee hadden,
bleek zulks onmogelijk.
Onophoudelijk gieten deed het:

Jackie's pie.
Recept op aanvraag.

 
Oh, ik vergeet mijn  opgelapt brillenpocheke.
Kocht ik me een waarlijk schoon etuike in de kringwinkel,
voor 30 cent (lijkt nochtans verdacht veel op leder)
en TETOEME toch, eh: bij het aftrekken van de prijs,
komt het leder (?) los. (vloek x3)
And here comes Carla's post-it to the rescue (dankjewel)-
op muziek (in mijn hoofd althans ) van The A-team (peupeureupeuh- peupeureupeuh... enz...)

 
Kijk, Jacqueline, jij kritisch mens,
speciaal voor jou, heb ik het niet mooie floepke, met de hand bijgenaaid
(is het zo beter?)

32 opmerkingen:

  1. Je gaat inderdaad als een sneltrein! We kunnen 's avonds al meteen de neerslag van een gezellige namiddag op je blog bekijken. (andere neerslag dan het kut-met-peren-weer van de voorbije dagen;-)
    Floepke van pocheke is perfect bijgewerkt! Doe zo verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je ziet het , he: je beïnvloedt me in zeer positieve zin!
      Doe ook zo verder.

      Verwijderen
    2. Kut-met-peren-weer? Dat? Neen dat vind ik nergens terug??????? :)

      Verwijderen
    3. Vorige donderdag zaten we te eten (en vooral te drinken, vandaar allicht) met een hele hoop collega's.
      Toen hebben we lang gediscussieerd over de uitdrukking " 't is kut-met-peren". Een paar mensen kenden die (let op, het was de minderheid van de groep, en toevallig (?)ook het vettigste deel ervan).
      De uitdrukking zou betekenen: HET IS HEEL ERG! (en ze kan voor van alles en nog wat worden gebruikt, het is niet specifiek voor het weer, nog steeds volgens de mensen die de uitdrukking kenden, ik heb er ook nog nooit van gehoord en twijfel sterk of ze wel bestaat)
      Kan je geloven dat een zekere collega (we noemen geen namen) zelfs aan de ober heeft gevraagd of hij "kut-met-peren" kende?

      Verwijderen
    4. Kut met peren is normale dagdagelijkse taal hoor ;)
      Om ter geweldigst weer allemaal!

      Verwijderen
    5. Is het die collega die op elk feestje de ober rond haar vinger draait om extra cava voor iedereen (en uiteraard voor zichzelf) te versieren? Het zou me niet verwonderen.

      Verwijderen
    6. mmmmmmm, cava lekker.
      Ik denk dat die collega mijn lievelingscollega moet zijn.

      Verwijderen
  2. Amai, je zet er inderdaad nogal een vaart achter ! Zo te zien is dat kussentje ook al af en 't is inderdaad heel mooi met de roze achtergrond. En staat dat groene kastje daar ook al niet knap te wezen ?
    Lola denkt : als ik hier lang genoeg op die rand blijf liggen met 'mijn dikke corpus', dan geraakt dat mandje wel weer plat. Of zoiets. Ik denk ook dat ze geen zin heeft om een sprongetje te doen om in de mand te geraken. Tot ze ontdekt hoe zacht en geborgen ze erin ligt. Dan wil ze er waarschijnlijk niet meer uit.
    Die crumbles én die taart zien er heerlijk uit. Nog nooit met disaronno geprobeerd, maar lijkt mij het proberen waard.
    Dus ja, ik vraag het aan (het recept) ;-)
    Ideaal stofje vond je daar voor het floepke ! Keichic gedaan !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Recept voor twee taarten (één met krieken, slagroom en zwarte chocoladeschilfers en één met pudding en knobbeltjes:
      Maak op voorhand vanillepudding (één zakje op 6dl melk) en krieken stoven en binden met aardappelzetmeel. Laat afkoelen op kamertemperatuur.
      Gistdeeg: 300gr surfina bloem, 150ml lauwe melk, 21gr. verse gist, 50gr. boter, 1 ei.
      Bloem in een kom doen, kuiltje in het midden maken en gistmengsel in het kuiltje gieten (gist in melk oplossen + ei los kloppen in gistmengsel). Boter zacht laten worden (kamertemperatuur, niet smelten) en bij het deeg mengen. Deeg afdekken en ongeveer een half uur laten rijzen. Deeg verdelen, uitrollen en in de taartvorm doen. Nog ongeveer 15 min. laten rijzen. Intussen oven voorverwarmen op 250 gr. en knobbeltjes maken. Ongeveer evenveel bloem, blonde kandijsuiker en boter kruimelig mengen en naar wens kaneel toevoegen.
      Taarten vullen. Een met pudding en knobbeltjes, de andere met 'gebonden' krieken. Ongeveer 20 min. bakken.
      Slagroom maken en afgekoelde kriekentaart met dikke laag slagroom besmeren en afwerken met zwarte chocoladeschilfers.
      Veel succes!

      Verwijderen
    2. Ik heb heel lang naar het floepkesstofje moeten zoeken want doorgaans heb ik helemaal niets in bruintinten.
      Het groen kastje is inderdaad klaar. Morgen foto's.
      Die Jackie's taarten zijn wereldbefaamd. Echt de moeite om uit te proberen.

      Verwijderen
    3. Flinke opmerkzame An! Ik wou net dezelfde opmerkingen maken! Over het kussen en het kastje! Lijken me allebei zeer geslaagd!
      Krijgen we het kastje nog eens in zijn volle glorie te zien?

      Verwijderen
  3. Hoi Brigitteke-op-speed :-))) !
    Amai als ge dit tempo de hele schoolvakantie gaat volhouden, dan gaat ge totaal uitgeput zijn begin september !
    Lola ziet er wel niet gelukkig uit met haar nieuwe bedstee... Die onderzoekende blik, voorzichtig twee pootjes in de mand... Volgens mij is ze het ingestopte eindje aan het zoeken, om het nieuw gehaakte stuk terug uit te trekken en haar bedje in oorspronkelijke staat te herstellen...
    En ik blijf uw nieuw bijzettafelke bewonderen, 't is echt schoon gelukt, de makeover !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. LOL, best gebruikte roze post-it-blaadje ooit ! patroonpapier voor een floepke van een pochke !!!!
    Die poefs van Jacqueline zijn inderdaad prachtig, misschien wil Lola dat je haar mand omvormt tot poef ?
    Vraag maar aan de gelukspoppetjes dat ze beter weer laten aanrukken.... pfft ik ben de regen beu !
    Wat betreft de overheerlijk uitziende crumbles & pie, nee ik vraag de recepten niet, mijne welgevormden derrière moet zijn huidige vorm behouden en mag verminderen, niet vermeerderen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De energie spat van mijn scherm (weet helaas mij nog net niet te raken). Ik hoop voor je dat je daar nog lang volop van weet te profiteren ;-).
    Maak er ook vandaag weer een fijne dag van, dit keer met veel zonneschijn (hier tenminste, hopelijk bij jou ook)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben straalverliefd!!! Op dat bijzettafelke! Zucht!
    En ik ben stikjaloers!!!!! Op die ongelooflijk goei composities die gij weet te maken voor uw foto's!
    Het ziet er weer allemaal even lekker en schoon uit! Hard gewerkt meiske!
    En zou de vriendin het patroon van de poef willen delen? Ik vind die precies veel beter dan de mijne!
    Haha dat post-itje!
    Vraagske? Dat pomponnekesgaren? Waar heb je dat op de kop getikt?
    Ocharme die Lola met haar mand... ze krijgt een aanval van claustrofobie als ze zich daar moet in nestelen! Ik denk dat ze vermoedt dat je een nieuwe hoed hebt gemaakt? Zou best kunnen... pas het ne keer op je hoofd!
    Mariette haar onderzetterkes doen me weer helemaal aan mijn jeugd denken! Pure nostalgie!
    Ik trek vandaag naar "opnieuw en co"... benieuwd of ik iets nostalgisch kan versieren daar!
    Fijne lees-knutsel- of lanterfantdag! Het weer zit alweer niet mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goei composities is eigenlijk lang mikken. Telkens als ik iets moois zie voor een foto, neem ik er heel veel tot ik tevreden ben (waarom denk je dat die katten altijd in mijn blikveld komen liggen, tiens, die worden het wachten beu)
      Het garen heb ik ooit in de LIDL meegenomen, eenmalige actie. Het ligt er één keer per jaar in een zakske van 4 voor heel weinig geld.

      Verwijderen
    2. De poef is volledig op het gevoel gemaakt. Ik kan je dus helaas geen patroon bezorgen.

      Verwijderen
  7. The black foot stools look fantastic in amongst all the colour. i love also the rag hooked poof. Beautiful. PS the dachshund header is very clever.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. My friend Jackie made the poof. Two as a matter of fact, they look very posh in her house.

      I am trying to figure out something that will make her very very happy, so that she will crochet a poof for me too.
      I know she's still got a lot of stuffing to put into it, so she just HAS to make a 3th one for me. I am working on it.

      Verwijderen
    2. Keep dreaming Brigitte!

      Verwijderen
  8. Wat een heerlijk blogbericht, ik heb genoten van alles :-)!
    Ik wou dat ik een beetje van je energie kon lenen... ;-)
    Dat word een hele productieve vakantie zo! Dat klepje heb je mooi opgelost , veel mooier!
    Liefs, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een vrolijkheid toch weer.
    En dat gebak ziet er verrukkelijk uit.
    En ik denk,dat Lola denkt : Dit is een hangrandmand.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een schitterend woord: hangrandmand! (moet ik onthouden)
      Lola zat er daarstraks heel even in, maar even vlug weer eruit.

      Verwijderen
  10. Ohh zeg, jij bent heerlijk bezig in je vakantie!! Zalig he, lekker doen waar je zin in hebt. Wel jammer van de vele regen de afgelopen 2 dagen. Ik las je vorige post ook nog en ik ken de uitdrukking 'kutmetperen' ook ergens van, hihi. Ook wel genoemd: 'dikke shit' haha. Je gepimpte meubeltjes zijn mooi geworden en ik hoop dat Lola haar mand nog gaat herkennen, hihi. Gelukkig gebruikt ze hem niet als poepdoos! :) groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat lekker he! Vakantie, de mijne zit er bijna weer op, helaas. Wat een leuke bpog heb je toch heeerlijk. En wat betreft Lola, typisch kattengedrag!! Zo herkenbaar. Zo van " Ziet er te gemaakt uit, die mand , nog eens even over nadenken of ik daar wel in wil liggen, voor de foto zeker niet,miauw!" X Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lola haat foto's. Ze kijkt altijd opzettelijk de andere kant op als ik haar roep!

      Verwijderen
  12. I know how is the life of a teacher because I do the same work. How happy you feel on doing evrything you desire.I love your dolls, and black stool.Enjoy your colorful home and summer. And hope your mum is doing fine...
    Hugs, Olympia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha dus Wilma is ook besmet met het Granny-a-la-Brigitte virus.

    Wat een explosie aan creativiteit, en de vakantie is nog maar net begonnen!!
    Dat belooft wat, blijf ons maar lekker verwennen met je blogberichten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat was een hele boterham , je gaat inderdaad als een trein. Fantastisch mooie dingen maak je. Geniet maar van je vakantie op die trein maar vergeet niet af en toe stoom te blazen. :)
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijke genietmomenten!! Ik voel gelijk inspiratie om ook van alles te gaan maken, haha! Nog 3 weekjes werken en dan hier ook vakantie! Geniet ervan. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat pochke is gewoon stukken beter dan het origineel!! Wat ontzettend fijn om 's morgens wakker te worden met een zee van creatieve tijd voor je ... ik zou ook fluitend uit bed springen. Geniet ervan met volle teugen ... maar ik ben er zeker van dat je dat doet, dat zie je zo op al je creatieve foto's! Hahaha die Lola ... héérlijk beest!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...